مقالات

امتیازات Mass Effect: Legendary Edition

Mass Effect: Legendary Edition

مدت زمان قابل توجهی تا موعد انتشار ریمستر سه‌گانه مس افکت باقی نمانده و از این جهت در این مطلب از افراگیفت یک بررسی اجمالی در خصوص تغییرات مهم آن خواهیم داشت. قابل توجه است که این استودیو بازی ساز همواره آثار نقش آفرینی ارزشمندی را طراحی و تولید کرده است که سه‌گانه اصلی مس افکت یا همان نسخه های اول تا سوم آن، در شمار آن ها جای می گیرند. سه‌ گانه‌ای با محوریت کاپیتان شپرد که ماجراجویی با جزئیات زیاد و کاملا حماسی به همراه داشته و حال قرار است ریمستر این سه بازی در قالب یک مجموعه با نام Mass Effect: Legendary Edition، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت منتشر گردد. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا در مطلبی سراغ ویژگی ها و بهبود‌های مهم این نسخه های ریمستر در مقایسه با نسخه هاای اصلی برویم. به این شکل با خرید گیفت کارت پلی استیشن می توانید بهترین تجربه بازی را داشته باشید.

Mass Effect: Legendary Edition

نکته اول: بهبود دقت سلاح ها

چیزی که همیشه در خصوص بازی های ویدیویی دیده ایم، تحول آن ها به لحاظ بعد مکانیکی گیم پلی بوده است و این موضوع در خصوص بازی مس افکت هم به همان شکل رخ داده است. همان طور که دیدیم این موضوع در خصوص نشخه اول به شکلی برتر و بیشتر احساس می شود. گان پلی نسخه اول مس افکت، با اتکای زیادی که به جنبه نقش آفرینی بازی داشت، مخصوصا این روز‌ها زیادی خشک و به اصطلاح نچسب به‌نظر می آید و شاید به همین دلیل هم در نسخه ریمستر، این جنبه از بازی تغییراتی خواهد داشت که آن را بیشتر شبیه به گان پلی و کلا مکانیک سلاح ها در نسخه ‌های دوم و سوم می سازد.

در پی این تغییرات، با اینکه قرار نیست آن حال و هوای نقش آفرینی مس افکت ۱ گرفته و بازی تبدیل به یک اثر شوتر شود، ولی دقت سلاح‌ها به‌مراتب بیشتر خواهد شد تا تیراندازی با آن‌ها جذابیت بیش‌تری داشته باشد؛ به‌علاوه وقتی وارد حالت نشانه‌گیری دقیق با سلاح‌ها شوید، آن افزایش دقت و زوم را بهتر حس خواهید کرد تا این جنبه از بازی، حال و هوای در کل بهتر و مدرن‌تری ارائه بدهد.

Mass Effect: Legendary Edition

نکته دوم: بهبود تعادل قابلیت های خاص

به موازات استفاده از سلاح های مختلف بازی، قابلیت های خاص و ویژه هم نقش مهمی در مبحث قدرت دفاعی و نیز قدرت هجومی بازیکنان در سری مس افکت ایفا می کنند. از این روی تیم توسعه دهنده تصمیم دارد تا در نسخه ریمستر، در زمینه تعادل این قابلیت‌ها هم تغییراتی در بازی ایجاد کند که اتفاقا در نسخه اول بیشتر به چشم خواهد آمد. برای مثال، یکی از ویژگی های دفاعی در مس افکت ۱، باعث خواهد شد تا برای مدت طولانی مقاومت شما در مقابل ضربات دشمن افزایش جزئی داشته باشد؛ حال در نسخه ریمستر، قرار است مدت زمان تاثیر این قابلیت کاهش پیدا کند و در عوض، شاهد قدرت بالاتر آن باشیم.

نکته سوم: بهبود سیستم سنگرگیری

به همان میزان که سنگر گرفتن در سری مس افکت حائز اهمیت است و نقش مهمی در نبرد‌های بازی بر گردن دارد، از آن دست بخش های مکانیکی است که در گذر زمان تا حدودی سکه خود را از دست داده و در مقایسه با سایر بازی های جدید، این ویژگی به‌شکل بدقلق و خشکی اجرا می‌شود. خبر خوب اینکه طبق اعلام بایوور، مکانیک سنگرگیری قرار است در هر سه نسخه بهبودهایی در نسخه ریمستر داشته باشد و با اینکه جزییات خیلی دقیقی در این مورد ارائه نشده، اما می‌توان انتظار داشت که در کل ورود به سنگر‌ها و خروج از آن‌ها روان‌تر انجام شود که می‌توان باعث تجربه کلی روان‌تری از گیم‌پلی بازی هم بشود.

نکته چهارم: بهبود‌های کلی مبارزات و گیم‌پلی

به جز سه نکته ای که در بالا مورد توجه قرار دادیم، یک سری بهبود‌های جزئی ولی مهم هم در نسخه‌های ریمستر شاهد خواهیم بود. برای مثال، هدشات کردن دشمنان، مخصوصا در مس افکت ۱، تاثیر بارها بیشتری در نسخه ریمستر خواهد داشت. ضربات Melee در این نسخه، همچون مس افکت ۲ و ۳ کلید اختصاصی خواهند داشت. در مس افکت ۲، میزان مهماتی که در محیط پیدا می کنید افزایش پیدا کرده است و همه کلاس‌ها، قابلیت استفاده از تمام سلاح‌های بازی را خواهند داشت و هرچند برخی سلاح‌ها کماکان در برخی کلاس‌ها تاثیرگذاری بالاتری دارند (به طور نمونه شاتگان برای کلاس ونگارد)، ولی در کل تمام سایر کلاس ها این امکان وجود خواهد داشت تا از تمام اسلحه های موجود به شکلی مفید استفاده شود.

Mass Effect: Legendary Edition

نکته پنجم: در دسترس بودن تمام سلاح‌های DLC

مس افکت ۲ و ۳، را باید در شمار آن دسته از گیم پلی هایی قرار دهیم که قسمتی از محتویان آن ها در قالب دی ال سی های پولی بود و برای به دست گرفتن بهترین سلاح های موجود در بازی نیز نیاز به پرداخت درون برنامه ای داشتیم.  اما خب خبر خوب اینکه نسخه‌های ریمستر این بازی ها، جدا از این که شامل تمام بسته های الحاقی هستند، محتویات اضافی دیگری مثل همین سلاح ها را هم بدون نیاز به پرداخت هزینه بیشتر در دسترس کاربران قرار خواهند داد. در نتیجه تمامی این اسلحه ها، در بازی وجود دارند و این امکان را خواهید داشت تا چون دیگر سلاح های بازی،‌ هر یک از آن ها را نیز در طول بازی به دست آورده و به شکلی فتح کنید.

نکته ششم: بهبود نحوه هدایت Mako

Mako به‌همان میزان که به عنوان یک وسیله کاربردی در بازی شناخته می شد، به همان میزان هم به دلیل سیستم هدایت کمی ناخوشایندی که داشت برای کاربر جذاب نبود. خوشبختانه در نسخه ریمستر بازی شاهد تغییرات مهمی در نحوه هدایت این وسیله خواهیم بود. اولا که Mako در نسخه ریمستر،‌ وزن بالاتری خواهد داشت و در نتیجه هدایت آن، به مراتب ساده تر و لذت بخش تر خواهد بود. از جهتی دیگر نیز با دقت بیشتری همراه می شود که باید این را نیز یک امتیاز مثبت در نظر بگیریم. همچنین در صورتی که در حین هدایت ماکو با لاوا برخورد داشته باشید، صرفا سلامتی شما کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر خبری از مرگ فوری نخواهد بود. ماکو در نسخه ریمستر یک قابلیت بوست هم خواهد داشت که برای مدتی سرعت بسیار بالاتری به آن خواهد داد و هم در سناریو‌های نبرد و هم در حین حرکت در محیط، مفید خواهد بود. درنهایت بایوور دوربین بازی در حین هدایت ماکو را هم بهبود داده تا در کل شاهد تجربه بهتری در استفاده از این وسیله باشیم.

نکته هفتم: تغییراتی در باس فایت ها

هرچند Mass Effect: Legendary Edition یک بازسازی نیست و از آن به‌عنوان یک ریمستر یاد می‌شود، اما درکنار تمام بهبود‌های بصری و صوتی، سازندگان این نسخه سعی کرده‌اند تا بهبود‌هایی هم در بازی اعمال کنند که می‌تواند منجر به‌افزایش کیفیت کلی طراحی بازی‌ها شود؛ هرچند که شاید این تغییرات درنهایت به‌مذاق طرفداران قدیمی بازی‌ها خوش نیاید ولی خب حال و هوای مدرن‌تری به بازی‌ها خواهند داد.

برای مثال یکی از مهم‌ترین تغییرات این مدلی، مربوط‌به باس فایت‌های بازی، مخصوصا در نسخه اول خواهد بود. سازندگان باس فایت‌های این نسخه را به‌شکلی بهینه کرده‌اند تا تجربه جذاب‌تری در اختیار بازیکنان قرار دهند و در عین حال با رفع مسائل مربوط‌به طراحی سناریو کلی باس فایت، کم‌تر آزاردهنده باشند. مثلا در نبرد با Matriarch Benezia، در نسخه ریمستر محیط محل مبارزه بزرگ‌تر شده است تا فضای بیش‌تری برای مانور دادن داشته باشید و از طرفی سنگر‌هایی هم در محیط در دسترس قرار گرفته‌اند.

نکته هشتم: سیستم یکپارچه طراحی شخصیت ها

هدف بایوور از انتشار یک مجموعه ریمستر از سه نسخه مس افکت، این است که کاربران کل این مجموعه را به‌شکل یک تجربه واحد و یکپارچه تجربه کنند؛ هرچند که این کار اجباری هم نخواهد بود و به آن خواهیم پرداخت. بااین‌حال یکی از ویژگی‌هایی که در این راستا در بازی قرار گرفته، سیستم یکپارچه طراحی کاراکتر بازی است که ازطریق آن، می‌توانید کاراکترتان را بسازید و در هر سه نسخه، با همین کاراکتر که ظاهری ثابت و یکسان دارد بازی کنید؛ هرچند که بازی به‌تان اجازه می‌دهد تا در زمان شروع هر نسخه در صورت تمایل تغییراتی را روی شپرد اعمال کنید.

اما جدا از یکپارچه بودن سیستم ساخت کاراکتر، در نسخه ریمستر شاهد سیستم مس افکت: جنسیس هم خواهیم بود؛ سیستمی که اولین‌بار در زمان انتشار نسخه پلی استیشن 3 مس افکت ۲ شاهدش بودیم. به‌لطف این سیستم، اگر بخواهید مجموعه ریمستر را با زدن قید تجربه مس افکت ۱، از مس افکت ۲ آغاز کنید، می‌توانید در یک تجربه کمیک‌مانند تصمیمات داستانی مربوط‌به نسخه قبلی را بگیرید و نسخه دوم را با درنظرگرفتن آن‌ها شروع کنید. (اگر بخواهید از ۳ هم شروع کنید این ویژگی برای نسخه‌های اول و دوم در دسترس خواهد بود).

Mass Effect: Legendary Edition

نکته نهم: تاثیر نبود حالت چند گانه در بازی

احتمالا در خبر‌ها خوانده‌اید که بخش چندنفره مس افکت ۳ قرار نیست در مجموعه Mass Effect: Legendary Edition در دسترس باشد و خب اگر بازی اصلی را تجربه کرده باشید، در جریان هستید که این بخش روی روند کلی بازی هم تاثیر داشت؛ به طوریکه با بازی کردن آن، سطح آمادگی کلی شما در بازی بالا می‌رفت و این مسئله روی پایانی که تجربه می‌کردید هم تاثیر داشت.

حال با حذف شدن بخش چندنفره، این میزان آمادگی براساس اقدامات شما در تجربه کلی سه نسخه سنجیده خواهد شد. برای مثال، اگر بازی را از همان نسخه اول آغاز کنید و بعد هم با نسخه دوم ادامه دهید و درنهایت هم سراغ نسخه سوم بروید، بسته به مأموریت‌هایی که در مجموع انجام داده‌اید، میزان آمادگی شما سنجیده می‌شود. سازندگان اعلام کرده‌اند که اگر بازیکنان بخواهند فقط نسخه سوم را بازی کنند هم امکان رسیدن به سطح آمادگی مناسب را دارند اما باید تقریبا تمام فعالیت‌های ممکن را انجام دهند و بازی را ۱۰۰ کنند تا به آن برسند.

نکته دهم: وضعیت انتشار بازی در پلت فرم های گوناگون

Mass Effect: Legendary Edition قرار است با تمام بهبود‌ها و تغییراتی که اشاره کردیم، برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر منتشر شود. هرچند بازی قرار است ازطریق Backward Compatibility روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس هم اجرا شود، اما سازندگان برنامه‌ای برای انتشار نسخه‌ای مخصوص پلتفرم‌های نسل نهمی ندارند. همچنین توسعه‌دهندگان از تمایل خود برای پورت بازی برای نینتندو سوییچ هم سخن گفته‌اند اما اشاره کرده‌اند که فعلا چنین برنامه‌ای ندارند و در حال حاضر، هدفشان این بود که بازی را به مرحله انتشار برسانند و بعد برای آینده تصمیم بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفت =